Storytelling

Hey!

Tof dat jij in jouw organisatie het verschil wilt maken.
Leuk dat je hier bent, bij dé Storytelling Cursus voor friskijkers en dwarsdenkers in organisaties.
Dé cursus die je helpt om jouw ideeën op een persoonlijke, authentieke manier te introduceren.
Niet via het hoofd, maar door rechtstreekse toegang naar het hart.
Als jij de juiste verhalen vertelt, op een prettige manier, kun je moeiteloos mensen mee krijgen.
Hier vind je alles wat je wilt weten.

Verlang je naar

Zoveel mogelijk collega’s meekrijgen voor de goede zaak

Verandering teweegbrengen

Maatschappelijke issues in de organisatie aankaarten en er draagvlak voor krijgen

Bekendheid binnen jouw organisatie (om iets gedaan te krijgen, moeten ze bij jou zijn)

Innovatieve ideeën bij je toehoorders laten landen

Stakeholders elke keer weer succesvol overtuigen (a la Dragons Den)

Altijd ‘ja’ krijgen op je voorstellen…

Klinkt jou dit allemaal als muziek in de oren?

Wil jij leren hoe je dat zelf kunt realiseren?

Wil jij de aandacht krijgen van de juiste mensen (ook als zij geen tijd hebben of het issue niet belangrijk vinden)?

Lees dan vooral door. Wij gaan je helpen om jouw frisse ideeën door die logge organisatie van jou te laten waaien, op de easy manier 🤩

Wij zijn Manon en Rachel,
2 diehard storytellers.

De een met woorden, de ander met beelden. En allebei weten we hoe moeilijk het is om je verhaal over te brengen op de ander.
En we weten hoe makkelijk het is om je verhaal over te brengen op de ander. Zodanig dat hij of zij ook echt snapt wat er in jouw hoofd omgaat en enthousiast wordt. Dat kan jij ook!

Daarover nu direct meer. Wil je ook iets verrassends en persoonlijks over ons horen? Blijf lezen, je komt ons vanzelf weer tegen 👊

Wat er misgaat in de meeste presentaties

De echte reden waarom je luisteraars (nou ja, als ze al luisteren) zitten te gapen of stiekem hun telefoon erbij pakken – niet om berichtjes te bekijken maar om te zien dat er nog maar een minuut voorbij is – is omdat jij aan het informeren bent geslagen, in plaats van te inspireren, te motiveren en te enthousiasmeren.

Een tweede reden is dat de kloof tussen werknemers groter dan ooit is. Aan de ene kant werkt er een generatie in organisaties die daar al 20+ jaar zit. Een generatie die gewend is aan de bekende structuren, de vertrouwde cultuur en de way of work (‘zo doen we dit nu eenmaal’). Deze generatie is nog gewend aan het  standje ‘informatie geven’ en ‘informatie verwerken’. Deze generatie is in de jaren ‘90 geïntroduceerd met Powerpoint en is er vervolgens nooit meer van afgeweken. Nog steeds worden saaie slidedecks met veel te veel tekst gemaakt. Wat bedoeld is als spiekbriefje wordt stiekem de hele presentatie (met soms een grappige cartoon of lettertype uit de jaren 90 om het ‘leuk’ te maken). Een manier van communiceren die verouderd is en niet meer aanslaat. Maar… gek genoeg toch nog heel veel wordt toegepast.

En aan de andere kant staat er een generatie te popelen om aan de slag te gaan. Een generatie die is opgegroeid met het Internet. Die in haar vrije tijd graag gluurt op TikTok en Instagram. Die het heerlijk vindt dat er apps zijn als Youtube en Snapchat. Hapklare brokken infotainment en emoji’s vliegen hen om de oren. Snel, grappig en met elke maand een nieuwe challenge om te doen. Deze generatie wil impact maken, van zich laten horen. De generatie millenials en later ervaart de informatiecultuur van grote organisaties als een soort muur waar ze tegenop lopen. Terwijl ze op jonge leeftijd meer van de wereld weten dan hun collega’s uit eerdere generaties nu.

Sla jij de brug tussen deze mensen?

Innovatie doe je nooit alleen. De beste ideeën worden gevormd door de diversiteit in een organisatie te benutten. Daarvoor is het nodig om allerlei verschillende mensen te bereiken en op 1 lijn te krijgen.

“Informeren is een goedbedoelde bezigheid om anderen te betrekken. Maar het werkt niet”

– Rachel Levi –

Stel je voor:

Je werkt in een organisatie, of je bent voor jezelf begonnen zodat je ‘s ochtends wanneer je opstaat een gevoel van zingeving ervaart. Je wéét dat je ook deze dag weer bijdraagt aan een groter doel. Jouw bijdrage doet er toe.

Vaak ben je in je werk afhankelijk van anderen. Want een groot, complex doel bereik je niet alleen. Energietransitie? Ga er maar aan staan. Diversiteit? Waar te beginnen in een team dat zo homogeen is als je je maar kunt voorstellen. Een reorganisatie? Sterkte ermee. Voor iedere verbetering of verandering heb je draagvlak nodig. En hoe vaak heb je niet gezien dat collega’s niet ‘mee’ willen, een manager nog niet overtuigd is, of klanten die liever willen dat alles bij het oude blijft?

Verandering is in de praktijk knap lastig.

Organisaties hebben vaak in mooie woorden omschreven wat de visie is. De beleidsadviseur en communicatiemedewerker hebben veel tijd gestoken in het vinden van precies de juiste woorden. Toch betekent dat niet dat beroepskrachten of klanten zich er ook in herkennen. Woorden kunnen door hun abstractie ver van de praktijk af staan. Niet verwonderlijk dat mensen in je omgeving dan weerstand laten zien.

Je kunt spreken over een ‘nieuwe bestuurscultuur’ terwijl toehoorders zich afvragen wat er nu eigenlijk anders is.

Herken jij je in 1 van deze situaties:

😖 Je ziet wat er beter kan binnen jouw organisatie maar je krijgt niemand mee

🥸 Je leidinggevende vertelt je dat je zichtbaarder moet zijn binnen de organisatie maar je voelt je ongemakkelijk om heel persoonlijk te worden voor een zakelijke groep. Je blijft liever incognito. Toch?

😫 Je wordt juist heel blij van kennis overdragen, of het nu aan 1 iemand is of een hele groep, en je zou dat heel graag op een andere manier doen maar je weet niet hoe, dus pak je de Powerpoint er maar weer bij. Bleh.

😰 Informeren is de standaard binnen jouw organisatie en je hebt géén idee hoe je moet breken met die traditie

😱 Je vindt presenteren maar wat spannend

😭 Je collega’s zijn veel inspirerender, waarom zou jij een storyteller zijn?

😤 Je hebt geen grote verhalen te vertellen

En doe je nu dit:

Geef je (of luister je naar) presentaties waarin wordt geïnformeerd over de stand van zaken?

Leg je feitelijk uit welke actuele beleidsontwikkelingen er zijn?

Deel je spreadsheets en tabellen met cijfers die laten zien hoe urgent het onderwerp is?

⛔️ Stop daarmee!

Jij wilt dit 👇

🔥 Echt de aandacht pakken van de juiste stakeholders voor een -voor jou belangrijk- onderwerp.

🔥 Be the change! Jij ziet waar het beter kan en wilt verandering teweeg brengen in je omgeving.

🔥 Jij wilt verbinding creëren tussen mensen zodat jullie samen de schouders eronder kunnen zetten

🔥 Zichtbaar zijn in de organisatie om zo je kansen op leuke opdrachten te vergroten

“Informeren werkt niet als je mensen in beweging wilt brengen.
Verhalen zijn de poort naar het hart”

– Manon de Groot van Gelder –

Informeren is een goedbedoelde bezigheid om anderen te betrekken, maar informatie werkt alleen in situaties waar al draagvlak is.
Bijvoorbeeld: Ik wil met de trein van A naar B, geef me op het station zo snel en zo beknopt mogelijk informatie over het perron, de vertrektijden en eventuele overstappen.

Informeren werkt niet als je mensen in beweging wilt brengen. Informatie creëert eerder afstand. Cijfers en jargon spreken niet tot de verbeelding, geven geen menselijke maat aan, laat staan dat ze ons in beweging brengen. Daarom zie je mensen wegzakken of hun mail beantwoorden tijdens een Powerpoint presentatie. Informatie vertelt hoe het anders moet, op een soort alwetende manier. Dit werkt niet.

Om lastige, complexe feiten en veranderingen verteerbaar te maken zijn verhalen nodig. Als we naar persoonlijke verhalen luisteren, gebeurt er iets grappigs in ons lichaam: we ontspannen. We zijn van jongs af aan zo gewend aan verhalen dat het ons weinig moeite kost om er naar te luisteren. Tijdens het luisteren wordt onze empathie aangewakkerd en staan we veel meer open voor de lessen die we uit verhalen kunnen leren. Verhalen zorgen voor herkenning, helpen een goede verstandhouding op te bouwen en zorgen er daardoor voor dat we open blijven luisteren.

Vertel verhalen

We gunnen iedereen een alternatief  voor ‘dood door Powerpoint’, of wazige blikken tijdens een presentatie.
Met verhalen kun je zoveel meer impact maken. Verhalen zijn de poort naar iemands hart.

Manon en Rachel hebben de handen ineen geslagen om deze cursus te maken. Een unieke samenwerking tussen twee toonaangevende trainers in hun vakgebied. Dat maakt deze cursus uniek. Je leert van ons niet alleen hoe je verhalen vangt in woord, maar óók in beeld: visual storytelling.

Dit is waarom storytelling werkt:

Mensen vergeten informatie, terwijl ze verhalen nog jaren kunnen navertellen

Verhalen zorgen voor herkenning

Verhalen maken positieve hormonen vrij, waardoor je empathie en verbinding creëert

Verhalen creëren urgentie, waardoor mensen eerder in beweging komen dan via afstandelijk beleid

En: Hoe gaaf zou het zijn als je jouw verhaal kunt ondersteunen met een tekening als deze?
Zelfs als je niet kunt tekenen!

Deze cursus in Storytelling is uniek, omdat we niet alleen in woord, maar ook in beeld werken.
Zodat jij kunt laten zien hoe jouw idee of visie er in jouw hoofd uit ziet. En zodat jij na jouw verhaal een waardevolle dialoog kunt ondersteunen met een getekend template.

Maar Manon en Rachel… ik heb helemaal geen grootse verhalen te vertellen 😿

Dat is toch helemaal geen punt? Jij hebt wel een visie. Je wilt iets veranderen, aankaarten, beter maken, iets gedaan krijgen. Of dat nu iets groots is als innovatie of een cultuur omslag, of iets ‘kleins’ zoals een samenwerking met een andere afdeling.  

Hoe dan ook: Jij hebt een taak, of een missie. En om die succesvol te volbrengen heb je anderen nodig. Je zult je visie moeten delen. Wij gaan je helpen om dat te doen met microverhalen. Je hebt helemaal geen grote, levensveranderende verhalen nodig. We werken met kleine, impactvolle stories die je makkelijk kunt voorbereiden en vormgeven en die makkelijk en snel behapbaar zijn voor je toehoorders.

We helpen je niet alleen maar om je verhaal vorm te geven en te visualiseren… we helpen je ook met je verteltechniek, je woorden, je beelden en om het met zelfvertrouwen te vertellen. Hoe klinkt dat?

Na deze cursus

Kun jij moeiteloos persoonlijke ervaringen transformeren in waardevolle veranderverhalen

Ken je alle verteltechnieken om impact te maken met je verhaal

Ben je in staat om ontspannen je verhaal te vertellen

Kun jij met tekeningen je verhaal kracht bij zetten

Kun jij van een tekening een werkvorm maken om na jouw verhaal een interactief gesprek op gang te brengen

Wat is het niet?

We gaan niet aan de slag met het vertellen van bedachte, glad gesausde merkverhalen. We zoeken jouw oprechte, eerlijke veranderverhalen.

“Storytelling is the vehicle that delivers emotion”

– Paul Smith –

In de online cursus storytelling leer je:

🔥 Wat storytelling is

🔥 Welk effect verhalen hebben in de hersenen

🔥 Hoe je omgaat met spanning die je ervaart als je voor een groep staat

🔥 Hoe je een verhaal opbouwt

🔥 Hoe je een verhaal vertelt (wat doe je met je stem, je lichaam etc.)

🔥 Hoe je jouw eigen verhalen vindt en koppelt aan je visie, of zakelijke doel

🔥 Hoe je tekeningen kunt gebruiken om je verhaal te verrijken

Tijdens de cursus werk je aan je eigen verhaal of verhalen, zodat je meteen in praktijk kunt brengen wat je over storytelling leert.
Na de cursus kun je de principes steeds weer toepassen op nieuwe verhalen.

Zo ziet de cursus eruit:

Deze cursus volg je helemaal online, in je eigen tempo, vanaf je werkplek. Geen gedoe met agenda’s trekken en vervoer regelen.
Plan het wel voor jezelf in en ga op een rustige plek zitten met je oortjes in en je telefoon uit.

Je krijgt, na betaling, direct toegang tot alle lessen.
Je houdt onbeperkt toegang, dus je kunt altijd terugkeren naar de cursus. Handig als je niet dagelijks presenteert.

Dit zijn de lessen

Les 1. Storytelling – wat is het?
Les 2. Voordelen van storytelling
Les 3. Prettige vertelomgeving
Les 4. Opbouw van een verhaal
Les 5. Je eigen verhalen vinden
Les 6. Je verhaal structureren
Les 7. Verteltechnieken
Les 8. Visual storytelling
Les 9. Omgaan met spanning
Les 10. Je verhaal vertellen

Lekker compleet he? Dachten wij ook al! 👻

Voor wie?

Deze cursus is voor…

Dwarsdenkers

Friskijkers

Beleidsmedewerkers

HR-managers

Communicatiemedewerkers

De hele financiële afdeling

Directieleden

Eigenlijk voor iedereen

Bij ons leer je Storytelling dus gewoon echt van de besten

Zo’n nieuwe vaardigheid leren is best uitdagend. Gelukkig ben je bij ons in goede handen. In deze cursus Storytelling leer je van de besten.
Manon de Groot-van Gelder en Rachel Levi slaan in deze cursus de handen ineen en leren jou hoe je met verhalen tot de verbeelding spreekt.
Ze houden geen geheimen voor je achter en nemen je stap voor stap mee, zodat je binnen no-time begrijpt hoe jij zelf verhalen kunt inzetten en ze op een prettige manier vertelt.

Manon

Manon de Groot van Gelder is (mede) oprichter van het Storytellers Gilde in Nederland en eigenaar van de Storytelling Fabriek. Dat werd ze niet voor niets.

Over Manon

De vader van Manon was piloot. Als hij met bravoure vertelde wat hij ‘nu weer had meegemaakt’ in de lucht, hing iedereen aan zijn lippen. Zoals die ene keer, toen hij vertelde over een grap die hij had uitgehaald en met zijn captainspet en een blindengeleidenstok in het vliegtuig stond om de passagiers angst aan te jagen. Met zijn sappige ervaringsverhalen 'lulde' hij de halve familie de luchtvaart in. Terwijl haar broers werk vonden op de luchthaven, was Manon vooral gefascineerd geraakt door de kracht van zijn verhalen.

Manon werd geen piloot, maar theatermaker en onderzocht wat maakt dat een verhaal mensen in beweging brengt. Ze verdiepte zich in organisaties en systemisch werk. Manon heeft een diep geworteld inzicht in wat mensen drijft en verbindt. In de Storytelling Fabriek zet ze al haar kennis en kwaliteiten in. In deze cursus laat ze je op een ontspannende, maar doeltreffende manier ervaren hoe je mensen in beweging brengt met verhalen.

Manon helpt grote organisaties als Politie, ING, DHL Express, Allianz, Achmea en Greetz om de kracht van het verhaal in te zetten.

Rachel

Hoe wordt een grote logge organisatie een broedplaats voor innovatie? En welke bijdrage heb je hierin als individuele medewerker?
Rachel Levi werkt aan een creatieve organisatiecultuur in organisaties, nadat ze eerst zelf ambtenaar was.

Over Rachel

Op alle jeugdfoto's draagt Rachel verkleedkleren, staat te playbacken, speelt ze toneel of is duidelijk in haar eigen fantasierijke wereldje. Creativiteit was voor Rachel net zo natuurlijk als ademen.

Tegen alle verwachtingen in, koos ze voor een studie 'met haar hoofd' en begon te werken in grote, vaak wat logge organisaties. Daarbinnen creatief zijn was best een uitdaging. Het woud aan regels, procedures en protocollen kon behoorlijk ontmoedigend zijn. Maar ze ging de uitdaging aan. Waar ze kón, bracht ze creativiteit in. Door te spelen in de vorm waarin ze dingen deed, te experimenteren met het ongebruikelijke en ruimte te nemen om het ‘gewoon te doen’. Eén van de dingen die ze deed was beleid vertalen in tekeningen. Het werd opgemerkt en verrassend genoeg: gewaardeerd. Steeds vaker werd ze gevraagd om dit ook aan anderen te leren.

Inmiddels werkt Rachel met Huis van Verbeelding en Huis van Vernieuwing aan een cultuuromslag: creativiteit en werk gaan hand in hand.

In deze cursus laat ze zien hoe je storytelling kunt combineren met visueel werken. Rachel werkt met haar team voor grote organisaties en is met Huis van Verbeelding internationaal partner van edding en Legamaster.

Doe je mee?

Ga jij voor impact?
Voor change?
Voor innovatie?
Met draagvlak?

Durf jij de uitdaging aan om de bedrijfscultuur op te schudden en op een inspirerende manier te communiceren?

Meld je dan direct aan. Je krijgt meteen toegang.

Wat krijg je?

10 uitgebreide videolessen

Praktijkgerichte opleiding

Storytelling in zakelijke context

Templates en werkbladen

Onbeperkt toegang tot de lessen

€ 499,- ex BTW

Contact

Volg ons op social media

© Rachel Levi | Huis van Verbeelding
Met gemaakt door Anita Faber